• Khamis, 3 Mac 2011

    Japanese Souffle Cheesecake



     
    Nyum nyum..... Japanese Souffle Cheesecake ni memang sedap. Kek ni cair di mulut, sebab hanya sedikit sahaja tepung digunakan. Terdapat banyak jenis resepi untuk kek ini, ada yang menggunakan tepung kek dan ada yang menggunakan 2 jenis tepung. Untuk resepi yang saya gunakan hanya sejenis tepung dengan kuantiti yang sedikit. 

    Tapi untuk membuatnya agak cerewet, untuk naik gebu mcm gambar tu kadang-kadang tu agak susah, buat kek ni kena sopan santun dan lemah lembut kalau tak kek ni merajuk...agak-agak lemah lambut  macam ni

    Di bawah ni saya kongsikan resepi mengikut versi yang saya gunakan...dari mana saya dapat resepi tu saya dah tak ingat dah....Bolehla cuba ye....kalau malas tu boleh order dengan saya..heheheh 
    Bahan-bahan:-
    250 gm Cream Cheese
    75 ml susu segar
    130 gm gula castor
    4 biji telur (asingkan)
    40 gm tepung jagung
    1/2 sudu teh cream of tartar
    Cara membuatnya:-
    Panaskan oven pada suhu 180C dan alaskan acuan tin 8 cm. Panaskan cream cheese dan susu sehingga cheese larut. Guna api kecil sahaja. Kemudian masukkan separuh gula  ke dalam adunan cheese  bersama telur merah, tepung jagung dan cream of tartar.
    Telur putih dipukul hingga menjadi meringue. Masukkan Meringue ke dalam adunan cheese dan kaup balik hingga rata. Tuangkan ke dalam acuan dan bakar secara bain marie selama 45 minit-1jam.











    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan

    Terima kasih atas komen yang diberikan :)

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...