• Sabtu, 14 April 2012

    Kek Sarang Tebuan / Gula Hangus

    Kek sarang tebuan/ gula hangus

    Assallamualaikum dan salam sejahtera (macam nak bagi ceramah lak) bersua lagi yea kita di ruang resepi SweetCake..hari ini saya nak berkongsi resepi kek sarang tebuan atau juga dikenali dengan kek gula hangus. Sebenarnya dah beberapa kali saya telah membuat kek ini dan hari ini baru berkesempat berkongsi resepi ini. Mudah sahaja nak membuatnya..mudah dan sedap di makan.Saya dah tak ingat saya ambil resepi dari blog siapa sebab banyak sangat yang saya jalan-jalan untuk mencuba resepi, kepada yang empunya resepi terima kasih atas resepi yang best ni..

    Kalau nak cuba buat sendiri bolehla cuba resepi ini, kalau malas bolehla order dengan saya (muahahaha)


    Bahan bahan

    2 cwn gula ]
    2 cwn air ] di masak utk gula hangus

    2 cwn tepung gandum ]
    2 s/t baking powder ] di ayak bersama
    2 s/t soda bikarbonat ]

    2 s/b mentega – dicairkan

    6 biji telur –  di pukul hingga kembang

    1/2 cwn susu pekat manis..

    Cara2
    1. cairkan/ hanguskan gula (keperangan),       
        kemudian masukkan air – biarkan sejuk
    2. pukul telur  hingga kembang
    3. masukkan susu pekat, mentega dan putar lagi
    4. masukkan gandum , putar lagi..

    5. Kemuadian masukkan gula hangus dan putar hingga sebati. (perap 3atau 4 jam)


    6. Tapis adunan dalam loyang
    7. kukus 1 jam atau hingga masak

    SELAMAT MENCUBA..

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan

    Terima kasih atas komen yang diberikan :)

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...